Stueopdrætter vs professiomelle opdrættere/trænere

I Danmark er det helt normalt, at man overlader ansvaret for opdræt af sin fremtidige hvalp til en  ”stueopdrætter, hobbyopdrættere”, ofte en privatperson som i mange tilfælde egentlig ikke har nogen forudsætning for at påtage sig denne vigtige opgave. Blandt andet på grund af manglende viden og erfaring om emnet, bliver det ofte ikke et optimalt opdræt. Det resulterer i at de danske familier får udleveret en hvalp, der hverken har de mest optimale gener og ikke er præget optimalt. 

Er den bedste løsning ikke at overlade opdræt til professionelle opdrættere? 

I Danmark kan man via DKK (Dansk Kennel klub) tage en opdrætteruddannelse på 2-4 dage. Denne er en god start hvis den nye viden bruges optimalt, men uddannelsen giver desværre ikke den store erfaring. Men langt de fleste ”stueopdrættere” har ingen uddannelse eller praktisk erfaring med opdræt, før de springer ud i det. Deres stor kærlighed til hunde og gode intentioner, er desværre ikke nok til at opnå et optimalt opdræt. 

Vi har hos Specialdogs naturligvis deltaget på opdrætterkurser, men mere vigtigt er, at vi har 30 års erfaring med opdræt af hvalpe og hundetræning. Jeanette som er ejer af Specialdogs, har beskæftiget sig med hundepsykologi, træning og opdræt på fuld tid i disse 30 år. Vi er professionelle opdrættere og erhvervstrænere, som også kan træne blindeførerhunde mv. 

Opdræt kræver ekspertise, omhu og omtanke 

Lad os se lidt på hvad det blandt kræver at være en optimal opdrætter:  

  • Hvem skal forældrene være? –  Da de skal levere generne til hvalpenes fysik og psyke, skal de sundhedsundersøges for diverse arvelige sygdomme, så som feks røntgen, øjenlysning, DNA test mv.  Man bør også have høje krav til avlshundene psyke – psyken gives også videre til hvalpen. 
  • Moderen skal fodres korrekt op til og i drægtighedsperioden.  
  • Moderen skal vaccineres og have ormebehandling op til og i drægtighedsperioden. 
  • Moderen skal vænnes til fødekassen, og føles sig hjemme i kassen. 
  • Moderen skal overvåges 24/7 op til fødslen. 
  • Vi skal være der for moderen under fødslen, dog ikke forstyrre hendes naturlige fødsel. 
  • Der skal være 100% ro hos tæven, de første 3 uger, det vil sige ingen gæster hos hvalpene. 
  • Hvalpene skal overvåges 24/7 de næste 8 uger og det er vigtigt at være opmærksom på de mindste signaler fra både hundemor og hvalpene og vide hvornår man som opdrætter hjælper til og hvornår naturen klarer det.
  • Opstart af foder til hvalpene når de er 3 uger 
  • PRÆGNING AF HVALPENE FRA 3-8 UGER…. DETTE KRÆVER INDGÅENDE VIDEN OM HVALPES UDVIKLING OG INDLÆRINGSPSYKOLOGI. ALT HVAD VI GØR I DISSE UGER PÅVIRKER HVALPEN RESTEN AF LIVET.  Mere om dette længere nede på siden.
  • Hvalpene skal opvokse i de mest optimale fysiske opgivelser, hvor der er mulighed for at præge dem optimalt på deres kommende liv som familiehund. Opdrætter bør være hjemme og overvåge hvalpene 24/7, så bla renlighed indlæres fra en tidlig alder.
  • Nu er det så vigtigt, jeg kan ikke understrege det nok, at opdrættere tager sig tid til at hjælpe de kommende hvalpefamilier med at få udvalgt den helt rigtige hvalp i kuldet. Opdrætteren kender sine hvalpes psyke, som en menneskemor kender sine børn. Så ikke to familier har ens behov og de har derfor brug for hjælpe til at finde den helt korrekte hvalp. Skal hunden bruges til jagt, så er den vigtig hvalpen viser drift; skal den bo midt inde i en travl by, så er det måske optimalt med en lidt mere modig hvalp; og en børnefamilie med fire børn vil nok have en lidt mere robust hvalp som også er super legesyg. Alle vores hunde er dog legesyge eller modige hvis de får den rette hjælp, men deres personlighed er forskellig og det rigtige match mellem familie og hvalp giver de mest optimale forudsætninger for et godt og langt hundeliv. 
  • De nye hvalpefamilier skal så have hjælp til at blive optimale hundeejere, inden de får hvalpen udleveret.
    Opdrætteren skal være veluddannet og kompetent til at hjælpe de nye hundeejer i mange år fremover. Det er de færreste familier kan klare hvalpens opvækst optimalt uden bistand fra en professionel opdrætter/træner.

Hvorfor går det galt? 

  • Familien har valgt en race som de ikke havde nok kendskab til, og opdrætter rådgav dem ikke korrekt…  Det kan være i forhold til temperament, aktivitetsniveau, pelspleje etc.
  • Familien har fået lov selv at vælge en hvalp i kuldet – en hvalp som under besøget virkede så sød, men som i virkeligheden ikke svarede til deres forventninger i det lange løb. Hvalpen psyke passer ikke til familiens forventninger/behov. 
  • Familien har ikke været i stand til at gennemskue hundens daglige behov og kan derfor ikke tilfredsstille hunden. Den bliver derfor understimuleret og udvikler adfærdsproblemer, såsom den ikke kan være alene hjemme. 
  • Familien er ikke i stand til at præge/opdrage hvalpene optimal. De har ikke en professionel opdrætter de kan søge støtte hos, og lade sig guide. 

Specialdogs tilbyder deres hvalpekøbere følgende: 

  • Vi sørger for at I ikke køber katten i sækken. I får ikke mulighed for at købe en doodle med mindre det virkelig er en doodle I ønsker at have i jeres familie. 
  • Vi hjælper jer med at finde frem til den helt optimale hvalp i kuldet, den der passer til netop jeres families behov og ønsker
  • Vi sørger for vores hjemmeside altid er opdateret fyldt med nyttig viden om doodler og deres behov. Meget af indholdet er skrevet på baggrund af de spørgsmål vi modtager fra vores hvalpekøbere.
  • Hvalpekøberne får adgang til vores lukkede Facebook gruppe ”Specialdogs Doodler”, hvor I kan dele jeres erfaringer med andre Specialdogs doodle ejere  Der er i dag over 1700 medlemmer og der er rigtig meget aktivitet hver dag. Her kan doodle ejerne stille spørgsmål, dele billeder og historier fra livet med en doodle, lave doodle lege-aftaler, finde en træningsmakker, finde inspiration til træning og arrangere doodle træning og træfs.
  • Inden udleveringsdagen, får I tilsendt omkring 30 A4 sider med nyttig info. Hvor skal hvalpen sove? Hvor ofte skal den have mad? Hvordan træner man alene hjemme? Hvor ofte skal den ud og tisse? Hvordan lærer man den at gå i snor? etc. 
  • Vi underviser jer så i 8 timer i forbindelse med udleveringen af hvalpen. Undervisningen giver hvalpekøberne en god basisviden vedrørende hundepsykologi, hundetræning mv.  
  • Efter hjemkomst med hvalpen, har mange nye hvalpefamilier brug for meget støtte, så vi sidder klar til at hjælpe pr telefon 24/7.  
  • Vi har altid plads til vores Specialdogs doodler i vores hundepension – også i højsæsonen. 
  • Hvalpekøbere kan trække på vores viden om hunde adfærd og hunde træning resten af hundens liv, vi er der for dem 24/7.  Det er noget vi altid prioriterer og det uanset om det drejer sig om en helt lille hvalp eller en voksen Specialdogs. Vi bruger dagligt flere timer på at hjælpe vores doodle-ejere enten over telefonen, via messenger eller ansigt-til-ansigt. Vi er altid klar til at hjælpe.
  • Vi har stor viden om pelstyper og pelspleje og kan derfor vejlede jer i hvordan I holder pelsen bedst muligt og undgår filt. 
  • Vi tilbyder løbende træningsdage, hvor man kan træne og møde andre doodle familier. Flere af Specialdogs doodle ejere er i dag venner og går ture sammen, træner sammen og hjælper med pasning af deres hunde. 
  • Vores hvalpekøbere er ikke alene, de har support resten af livet 

Prægning af hvalpen hos opdrætteren

Når hvalpen er cirka 3-4 uger, bliver hjernen langsomt i stand til at huske. Så fra denne alder bør vi forvente at alle oplevelser bliver lagret i hjernen, det vil sige at . Så alle sekunder fra 3-4 ugers alderen kan være afgørende for hvalpens psykiske udvikling. 

Når man først bliver opmærksom på at hvert et sekund i hvalps liv er afgørende for dens fremtid, så kan man som opdrætter godt blive lidt hysterisk med hvad man tillader hvalpene får lov til at opleve.  

Eksempler på hvad vi som opdrætter skal være opmærksomme på på: 

Lyde 

Når hvalpe oplever livets mange forskellige lyde, bør vi som opdrættere sørge for at lyden bliver lagret som positive oplevelser lige fra starten. Det sker bedst ved at man selv fremprovokere diverse lyde, når man er sammen med hvalpene og kan aflæse deres reaktion med det samme. Samtidig skal man være klar til at formidle til hvalpene, hvilke følelser der bør kobles på de lyde/oplevelser. Det kræver at hvalpene har tillid til deres mennesker, altså at de anser dem som bedrevidende ledere/forældre, som de kan stole 100% på. Så derfor skal vi blot udtrykke vores holdning til lydene – og ikke stoppe lyden før vi har overbevist alle hvalpene, om at den lyd da bare en del af livet og den skal vi ikke bekymre os om. Det kræver planlægning og tålmodighed og viden om kommunikation, at komme i mål med alle disse lydoplevelser som opdrætter. Opstår lydene spontant i hverdagen, kan det være svært at få gjort oplevelsen positiv. F.eks. at der suser en knallert forbi haven og hvalpen bliver bange, så kan vi jo ikke bede knallerten om at komme tilbage og gentage det 47 gange med vores støtte på, til det bliver en positiv oplevelse. Det samme gælder almindelige hverdagslyde i hjemmet, de skal indlæres med stor omtanke, for at undgå fejl indlæring, som kan fører til lyd-angst resten af hundens liv. Så hvalpe bør opvokse under kontrolleret forhold, som vi professionelle opdrættere kan tilbyde.  

Miljø 

Hvalpe bør opleve en del forskellige miljøer, men vigtigst er at det sker under kontrolleret forhold, så alle oplevelser bliver lagret i hukommelsen som ”positive oplevelser”. Går man f.eks. ud til en vej hvor der er biler eller ind i et nyt rum som hvalpen ikke kender, så bør man blive i miljøet til hvalpen har en positiv oplevelse med det nye miljø. Kommer man fejlagtigt til at forlade det nye miljø inden at hvalpen slapper af og nyder det nye miljø med støtte fra os ledere, så risikerer vi at oplevelserne altså bliver lagret som noget negativt.  Det bliver rigtig svært for den nye familie, at rette op på denne negative oplevelse i fremtiden.  

Børn/hunde/voksne  

At opvokse hos en opdrætter der har børn, kan være godt, men det kan også være rigtig skidt. Mange hunde får en dårlig start på livet med børn, hvis opdrætteren ikke er super opmærksom på at alle oplevelser skal være positive. Hvis børnene formår at gøre alt korrekt, så er det naturligvis en fordel at hvalpe omgås dem, men den gode oplevelse med børn, kan man også vente med til hvalpe er i hvalpekøberens eget hjem, hvor man så helt selv bestemmer hvilke oplevelser hvalpen skal udsættes for. Det vigtigste er at hvalpen ikke oplever noget på den forkerte måde og dermed får negative oplevelser, også selvom det betyder at den først bliver introduceret til børn (cykler, busser, havet etc) i dens nye, fremtidige hjem. Vigtigst er det at når de har disse oplevelser, skal det være under kontrolleret forhold hvor jeg kan sørge for at alt bliver indlært optimalt.  

Jeg ønsker f.eks. heller ikke at mine/jeres hvalpe starter med at lære, at man kan bide eller hoppe op af børn/mennesker for sjov, for derefter senere i livet at skulle rette op på denne fejl-indlæring. Det er i min optik unødvendigt og uretfærdigt over for hunden. Som opdrætter skal vi derfor tage vores ansvar seriøst og tænke over enhver oplevelse hvalpen gennemgår i vores varetægt. 

Historien om bondemand i gummistøvler. 

Hvis man køber en hvalp på 8 uger, der f.eks. har boet i en stald hos en sød bondemand, og derfor kun har set og oplevet netop den stald og bondemanden i gummistøvler, ja så kan det være svært for almindelige mennesker at komme i gang med hvalpens videre udvikling, da hvalpens viden om verden er meget lille. Hvalpen vil nok virke meget skræmt, når den skal i gang med at opleve den nye store verden og det kræver en del hundeviden at hjælpe hvalpe videre i livet og derved får lavet en harmonisk hund.  

Har hvalpen boet i stalden i f.eks. 16 uger, ja så er det så godt som umuligt at få lavet en fornuftig hund ud af den hvalp.  

Det er altså vigtigt at hvalpe får mange forskellige positive oplevelser i de første 16 uger af deres liv. Hjernes skal altså åbnes og holdes åben de først 16 uger af hvalpens liv, for at hvalpen er i stand til at indlære resten af livet. Så i de først 16 uger skal hvalpe opleve forskellige omgivelser, underlag, lyde, mennesker mv … men husk, det skal ske under kontrolleret forhold for at ende op som positive og optimale erfaringer. 

Socialisering/prægning = at kunne begå sig i en almindelig menneskeverden. 

Jeg oplever at mange mennesker er på bar bund, når det drejer som om at kunne hjælpe hvalpe i at begå sig ude i den store verden. Nogle familier forventer, at opdrætteren har præget/trænet/lært hvalpen at være tryg i ALLE omgivelser og situationer, når den er 8 uger. Familierne er derfor ikke selv klar til, opmærksom på, eller i stand til at hjælpe hvalpen i de mange nye situationer den skal kunne begå sig. De fleste familier har derfor brug for en professionel opdrætter/træner til at guide dem i hvalpens videre udviklingsforløb. 

For eksempel  ” min hund på 7 år er bange for biler, fordi opdrætteren ikke havde præget den fra den var lille, altså inden den blev 8 uger”. Uha, der er ingen opdrætter der kan nå at lære en hvalp ALT inden den flytter hjemmefra.  

Hvornår skal div situationer indlæres? 

Den korte forklaring 

Hjernen skal åbnes og holdes håbe via diverse oplevelser fra 4-16 ugers alderen, så er hjernen åben for indlæring resten af livet. 

Hvalpe/hunde lærer HELE livet, så det er aldrig for sent at starte en ny øvelse, feks at bo i en by.  Jeg har flere gange taget mine egne hunde med til for eksempel København eller Paris for første gang når de var 8 mdr eller ældre I de første 8 mdr. har hvalpene boet her hos os på vores store ejendom langt ude på landet. De har naturligvis haft en masse oplevelser og indlæring, men de har ikke erfaring med diverse byliv, larm mv. Jeg er dog i stand til at støtte min hund i de nye oplevelser storbyen tilbyder, endda så meget, at andre ikke kan se at min hund ikke har gået ved en stærkt trafikeret vej tidligere. Men det kræver at hunden har 100% tillid til os som ledere. Man kan sammenligne det med børn. Det er nok også de færreste børn på 11 år der kan begå sig alene i København eller Paris uden deres forældres støtte. Så hverken børn eller hvalpe kan begå sig i helt nye situationer uden en voksen/leder de har tillid til. Så har man ikke fokus på ”lederskab” i hverdagen, så kan man nok ikke bidrage med støtte til hvalpen i nye svære situationer. Et barn eller en hundehvalp kan ikke nøjes med selskab af en 4-årige lillesøster i disse nye situationer, tværtimod kan det belaste dem yderligere, da de så også skal tage ansvaret for lavere rangerende person uden at have viden om situationen. 

Eks. ”Min hund er nervøs for at køre bil. Kan min søn på 9 år støtte hvalpen på køreturen?”…ja hvis hunden anser ham som en højere rangerende individ i jeres familie, så kan han helt sikker være et godt forbillede for hunde. Så vær opmærksom på at hunde går op i hierarki, det giver tryghed at have tydelige ledere omkring sig. Alle i familien kan hjælpe hunden i nye situationer, men det kræver at man har fokus på at være tydelige ledere hver eneste dag. 

Ikke alle oplevelser er ønskelige… nogle oplevelser vil vi som tidligere nævnt gerne undgå at den får med i rygsækken når den flytter ud til sin nye familier, for eksempel hoppe op af mennesker, bide i mennesker, bide i møbler, samarbejdsproblemer mv. De oplevelser hvalpene ikke har fået med i rygsækken fra opdrætteren (90% eller mere) skal I altså selv kunne lægge i hundens rygsæk og netop der kommer udfordringerne – for alm mennesker er jo ikke uddannet i at træne/præge hunde. Hos Specialdogs tilbyder vi netop at hjælpe vores nye hundeejere, med at lære at kommunikere optimalt med deres hvalp, så de kan stå for den videre opdragelse af hvalpen. Vores kunder kommer dog aldrig til at stå alene med alle de små problemer der kan opstå, vi er her for jer 24/7 for altid.