Lederskab

Ulve/hunde

I en ulveflok er der et tydeligt hierarki. De mest rutinerede dyr ligger øverst i hierarkiet, de er lederne og de har lederevner. De bruger deres evner til at skabe ro og sikkerhed for alle i gruppen. Lederne har ansvaret for gruppens harmoni, udvikling og overlevelse – fx at skaffe mad, forsvare gruppen og uddanne unghundene mv. De lavere rangerende dyr føler sig trygge når de ved, hvem der har ansvaret og hvem de skal lære af (altså kopiere). I dagligdagen har dyrene derfor brug for at få bekræftet hvilken position de har i gruppen. 

Hvordan kan vi se hvem er lederen og hvem er underhunden?
Når man ser på en gruppe hunde/ulve, kan man kende lederen på, at det er den hund der her en assertiv/selvsikker udstråling og den der bliver tilbedt af de andre. Det vises ved at de andre er super opmærksomme på lederhunden, kikker, kontakter den fysisk, slikker, nusser og småbidder kærligt lederen i ansigtet igen og igen. Jo mere de gør det, jo mere viser de deres respekt til lederen. Lederen kendetegnes ved, at den ignorerer alle andre.

Lederattitude
En leders attitude virker assertiv/selvsikker og nærmest “ligeglad” afvisende, men det er bare et rollespil. Rollespillet hjælper individerne med at kunne se, forstå og mærke deres position i gruppen. Hvis man er over nogle andre i hierarkiet, så skal man virke assertiv/selvsikker, næsten arrogant, ligeglad og nærmest afvisende over for dem. Ikke se, røre eller snakke med dem. Det er altså “leder-attituden”. I træning ligger de dog disse roller lidt på hylden. 

Underhundeattitude
Vi mennesker ville nok mene at underhunden opleves som anmassende, påtrængende og grænseoverskridende. Men det er hvad lederen forventer og det anses som værende naturlig hundeadfærd. Underhundene tilbeder og viser ledernes respekt ved at prøve at slikke dem i munden, – igen og igen. De sender det man kalder “underkastende signaler”, vises med små øje, ørene tilbage, lav og blød kropsholdning og masser af slikken. De skal gøre dette ved en hver given lejlighed, for at vise deres respekt til lederen. Husk at du skal ikke gengælde denne tilbedelse, du skal som leder virke assertiv, ligeglad. Underhundene er super opmærksom på alt hvad lederen gør, de har en øje på lederen 24/7. Heldigvis hviler lederne også meget, så kan de andre tage en slapper og ikke være på dupperne respektmæssigt hele tiden.
Men det er sådan de viser hinanden hvilken placering de har i hierarkiet – i modsætning til menneskeverdenen, hvor vi primært statuere vores position i gruppen ved at bærer uniformer, navneskilte eller har et skilt uden for vores kontor, der fortæller andre hvor vi er i hierarkiet.
Hvis “underhundene” ikke tilbeder lederen nok, bliver lederen i tvivl om deres indstilling/respekt/rang over for lederen, og lederen kan derfor finde på, at opsøge og dominere de lavere rangerende hunde. Dette kan fx. gøres ved at tvinge dem ned på ryggen mv. – set med menneskeøjne er det primitivt, men sådan kommunikerer ulve og det fungerer fint der ude i den virkelige ulveverden. Deres samfund og kommunikationsmetoder har fungeret optimalt i tusinde af år.

Hvem bliver leder?
Lederen er oftest den af gruppens medlemmer, der har mest livserfaring, og som forstår at bruge deres erfaring effektivt i hverdagen. Derudover har lederen viljen til at lede og bestemme over de andre medlemmer. Lederes job indebærer blandt andet at finde bytte, beskytte gruppens territorium, avle nye medlemmer, fordele arbejdet i gruppen og videregive al viden til andre medlemmer ( via træning). Det er alfalederen der træffer alle beslutninger i gruppen. Dette betyder, at hvalpene ikke bliver spurgt og tilsvarende har intet ansvar. = nul stress eller forvirring. 

Forbillede
Lavere rangerende medlemmer kigger og lærer ALT fra deres bedrevidende ledere. Lederne er underhundens forbillede og de ønsker blot at please lederne. Underhunde provokerer ikke og er ikke ulydige. Lederne tjekker rangstillingen løbende hen over dagen, ser om alle sender underkastende signaler.

Vil alle være leder?
Nej absolut ikke. De ønsker kun at være leder, hvis de føler at de er værdige til det. Altså hvis de føler sig parate og velforberedte. Når en ung han ulv føler sig klar til at tage ansvaret for sit eget territorium, så flytter han fra sin forældres gruppe og stifter en ny familie, hvor han bliver leder over sine børn og uddanner dem. Men det er bestemt ikke alle ulve/hunde der er født til at påtage sig den svære rolle, med så meget ansvar. De bliver så boende i den gruppe de er født i og vil for altid være under deres forældre og evt andre. Eller de flytter sammen med andre ledere i nye grupper. De kan jo godt varetage opgaver i gruppen, uden at være lederen. 

Hunde er der bliver leder i menneske verdenen. 
Vi oplever at mange hvalpe/hunde bliver presset til at være leder i deres menneske familie. Husk det er ikke hundens ønske at være lederen, men hvis i menneske ikke vil være lederen, så presser I hunden ind i den rolle. 
Jeg hører at mennesker snakker om, at hunde er i “trodsalderen” eller vil tage lederskabet…. nej, det er blot jer der glemmer at være tydelige leder.


Hvorfor – hvordan sker det ? Hvorfor mister vi vores leder position?
– Udstråling – attetude, vi glemmer nok at det er en hund vi er sammen med og at den ser os med dens medføde måde at anskue lederskab udstråling på.
Tilbedelse – Det sker ved at menneskerne tilbeder dem og hundene misforstår denne kærlighed/tilbedelse. Hunden tror at vi mener, at vi er under dem i hierarkiet og at de skal være vores leder. Husk at en hund vil næsten aldrig giver gratis kærlighed til den lavere rangerende hund. 
Bestemme– Det sker også når vi glemmer at bestemme og lader hunden bestemme. Det gør vi af betænksomhed og kærlighed til hunde. “Nå du vil gerne stoppe og snuse. Nå du vil gerne ud. Nå du vil have jeg kaster bolden” mv.
– God underviser-  Lederne er de mest erfarende hunde i gruppen, og de bør være i stand til at give deres erfaring videre til underhundene. Så I bør dagligt vise hunden hvad I kan og ved – altså formidle jeres kunnen til unghundene. Gør jer umage med at formidle øvelsen til hunden, ellers imponerer I ikke hundene og de opgiver at samarbejde med jer. At lokke med en godbid er ikke naturligt, og I får ikke dens respekt med denne metode – brug i stedet de redskaber vi giver jer til at træne naturligt med hundene, incl masser af motiverende kærlighed. Forvent at I skal have min hjælp i noget tid, for at blive imponerende og værdige undervisere. 
– Nye øvelser – Hvis I stopper med at lære hunden nye øvelser, fordi nu kan den jo det mest nødvendige og grundlæggende, så tror den at I ikke har mere viden at give den. Dvs at nu er I lige dygtige. Så mister den respekten for jer! … nu burde den flytte hjemmefra. Så husk at finde på nye øvelser I kan imponere hunden med. Hunden bliver også dejlig mental træt af at træne nye sjove øvelser.
– Mangel på andre lederevner –Der er mange andre ting, der kan være årsagen til manglende respekt og lydighed over for jer mennesker, dvs knas i hierarkiet. Det snakker vi om hvis der opstår lederskabsproblemer.

Kan der være flere leder i gruppen?
Ja/nej. Alle har sin plads i familien, alt efter evne. Nr 1 er højeste rangerende leder, nr 2 er anden leder, nr 3 er tredje leder, nr 4 er fjerde ledere osv. Så selvom den 4 højst rangerende har 3 ledere som den skal underkaste sig, er det stadigvæk nr 1 som alle har mest øjne på, og som de i første omgang vil prøve at tilbede.  Kun kuld-søskende er ret lige i hierarkiet, da de jo har ca samme livserfaring.  Men hvalpen har jo som minimum 2 individer over sig i flokken, altså deres far og mor. Hvem der er øverst er jo ikke vigtigt for hvalpene, for de tilbeder alle der er over dem, men mest nr 1 i flokken. 
Bor der flere ulve/hunde i flokken, fx søskende fra tidligere års kuld, er de også ældre og mere erfarne end de nye hvalpe, og de hjælper derfor også med at rådgive/uddanne hvalpene. De vil derfor også blive respekteret og tilbedt af de yngre hvalpe. Så hvalpe kan have mange over sig i hierarkiet, som de tilbeder og viser respekt hele tiden, og har altså mange ledere som de kan lære af. De kopiere alle højererangerende, lederenes, adfærd og lærer alt af dem.
Så i menneskefamilien, er alle individer der er ældre end hvalpen, som udgangspunkt over hvalpen i hierarkiet. Det er vigtigt, at de også opfører sig som om de er over hvalpen, og ikke virker tilbedende – men derimod har en leder attitude og endvidere i dagligdagen beviser overfor hvalpen at de kan undervise og formidle effektivt.

Mennesker tilbeder ofte hunde 
Når vi mennesker er opsøgende og kærlige overfor vores hunde – uden anden grund end vi synes vores hund er sød og nuser, så misforstår hunden os. Den tænker ”de tilbeder mig, okay, så tager jeg det job de mener er mit – altså lederrollen”. Det betyder, at mennesker tvinger hunden til at være lederen over dem i hierarkiet, ved at tilbede den igen og igen, er det ikke hunden der vælger det men en rolle den bliver påduttet.
Hvad sker der så når vi igen og igen tilbeder hundene, og de derved får påduttet lederrollen i familie? Det betyder, at skal den blandt andet skal have ansvaret for gruppen/familiens sikkerhed, og den skal træffe de fleste beslutninger. Det stresser de fleste hunde rigtig meget, de begynder fx at “stress gø” af alt og intet eller bliver unaturligt nervøs/sensitive. Grunden er, at de ikke har nogle kloge og bedrevidende ”voksne/ledere” at spørge til råds og støtte sig til længere, for de er selv blevet lederne.
Hunden træffer måske også dårlige beslutninger, fx at være truende overfor for fremmede.
I den position kan den også tillade sig at sige fra over for medlemmerne i familien (knurre og bide). Den bestemmer selv reglerne og kan sige fra, når de ikke bliver overholdt. Situationer som: ikke rør mig lige nu, slip mig, flyt dig fra min plads i sofaen, slip det du har, mv.
Hunde er ikke i stand til at påtage sig lederjobbet i vores menneskeverden, der er alt for mange udfordringer og beslutninger, deres hjerne ikke kan tage ansvaret for. Ulve/hunde er født til at håndtere en meget mindre kompliceret verden.

KÆRLIGHED
Hvornår kan man så nusse og kæle med sin hund? – Ja det er et problem, for ledere nusser ikke lavere rangerende medlemmer af betydning.
Når de mødes efter at have være adskilt efter en jagt eller lignende, så deltager lederne også i nusse/kysse-hilsenceremonien i ganske kort tid. Dette varer dog kun 5-10 sekunder, derefter indtager lederen den mere overlegne udstråling igen. Det er ikke fordi de ikke vil deltage i gensidig kærlighedsgensynsglæde, men de andre i gruppen vil blive forvirret hvis lederen ikke opfører sig som en leder. Lederen har ”lederudstråling”, de virker seje og afvisende i deres udstråling – dette forventer de andre, så ved alle hvilken position hvert enkelt individ har i gruppen, og det giver sikkerhed.

Kærlighed i træning
Lederen har almindelig fysisk kontakt med de andre lavererangerende i træningssituationer, dette ligner for os at de bare leger, men deres leg er træning i livets vigtige evner, så som jagt og kamp. De højere rangerende hunde træner/leger med de yngre, for at lære dem færdigheder. Det kan være jagttræning, kamptræning mv, – der bliver tumlet og alle får dækket deres behov for fysisk kontakt. Med de slikker/aer dem ikke. 
Når lederen og de højere rangerende hunde træner med unghundene, bliver unghundene naturligvis henrykte over opmærksomheden, som de nu endelig får fra lederne. Ledernes engagement og oprigtige glæde motiverer unghundene til at deltage og lære ved at mærke/se/fornemme hvad lederne viser dem. I sådanne situationer ser man intens hjertelig kontakt mellem lederne og unghundene. Det er helt naturligt at unghunde glædes ved at imponere og påvirke lederne i positiv retning. Unghundene får altså primært “kontakt og fysisk kærlighed” fra lederne i disse træningssituationer. 

I mennesker bør alle være leder over hunden
Hunden har brug for at alle i familien er leder over den, så den kan lære alt af jer, respektere jer, lystre jer og være tryg i livet. Den skal ikke have ansvaret for jer. 

Dopamin
Mennesker og hunde får dopamin belønning i hjernen når de bliver berør kærligt. Gem nu dette stærke belønnings middel til når i træner og ønsker at få hunden til at glædes ved at deltage i jeres nødvendige og sjove øvelser. Gem jeres kærlighed, fysisk kontakt/nus, opmærksomhed, øjenkontakt mv til i skal undervise hunden.

Ignorere hunde bevist
Når I ignorerer hunden uden for træningtiden, så kan den fornemme jeres naturlige lederudstråling og så bliver den tryg og får lyst til at please jer.
Et eksempel er, når hvalpen ankommer til jeres hjem:
I vores øjne virker det ikke særligt hensynsfuldt, at ignorere en hund man lige har fået ind i huset. Men at gøre det, giver hunden sikkerhed, for I opfører jer blot som lederen ville gøre i naturen. Det giver hvalpen en naturlig tryghed, at kunne fornemme der er nogen der har påtaget sig lederrollen.
I skal tænke på, at være oprigtige i alle situationer. Det vil sige at I skal udstråle oprigtig ro og velvære i hvalpens nye rum, så den kan have udgangspunkt i jeres erfaringen med dette rum. Det betyder at I ikke skal tilbede hvalpen, ved at have jeres fokus på den, men derimod bør i slappe af, vær naturlig og snak roligt med hinanden – ikke med hvalpen.

Man kan da ikke holde fingrene fra hvalpen
Forsøg at få jeres behov for kontakt med hvalpen dækket, mens I træner og underviser den. I må gerne træne mere end de 3 x 30 minutter som vi anbefaler som minimum. Alt efter skema og behov kan træningen også foregå 10 x 10 minutter om dagen, det vigtigste er, at hunden bliver stimuleret tilstrækkeligt, så den kan forholde sig i ro når det ikke er træningstid. Der er ingen undskyldning for at tilbede hunden i utide. Husk at det er dopamin hunden føler, så brug nu den dopamin til at få lært hunden en masse praktiske og sjove øvelser uden brug af godbidder, blot ved brug af ægte kærlighedsdopamin fra jeres sjæl og krop. 

Træningstid = samværs tid
Mentalstimuler hunden ved at træne/øve alt det I har brug for og har lyst til at den skal kunne. Når hunden oplever jeres evne til at formidle diverse øvelser videre til den, får den en naturlig respekt for jer som ledere.
Hvalp er ikke født med nogen viden, den skal lære ALT af de højre rangerende individer i flokken.
Det er vigtigt at mennesker lærer at træne med hunden, det betyder med andre ord, at I skal blive gode til at ”forklare” og gode til at motivere.
Hvalpe lærer primært ved at kopiere det som lederne i gruppen gør og føler/udstråler.
Start dagen med at træne, som noget af det første I fortager jer om morgenen. Det er der hunden har mest energi, overskud og motivation til at lære, lige efter en lang nats søvn.
Træn flere gange om dagen, inden hunden bliver understimuleret. Forvent at I bør træne koncentreret ca 3 x 30 minutter om dagen.
Træn varieret og gentag ikke blot de øvelser hunden allerede kan, så mister den respekten for læreren – tænk på jer selv som skolelærere. Eleverne ville miste lysten til at deltage og miste respekten for jer, hvis I ikke bladrer i indlæringsbogen. Så snart et emne er indlært, gå straks videre til nye øvelser, ikke repetere kendte øvelser igen og igen.